Rent Vatten till Rotary Doctors byar

Vatten är livsviktigt, vi behöver dricka, laga mat och hålla oss rena med vatten. I Sverige använder varje person i genomsnitt 180 liter per dygn. I Kenya använder man mycket mindre per person, ofta så lite att det inte är hälsosamt. Så när familjer får tillgång till rent vatten nära sin bostad blir människorna friskare, det blir färre magsjukdomar tack vare det rena vattnet samt bättre hygien som bidrar till bättre hälsa.

Rotary Doctors använder två sätt till bidra med rent vatten. Där det är brist på vatten måste man gräva eller borra brunnar, för att komma ner till en vattentäkt. Det kostar från 42.000 kronor och uppåt att göra en grävd brunn, beroende på vilket djup vattnet finns på. I många av byarna där Rotary Doctors jobbar finns det dock vatten, men det är smutsigt och lerigt på platsen där man hämtar vattnet. Då blir också vattnet smutsigt och sprider sjukdomar. På de platserna kan man täcka källorna så att det blir möjligt att hämta rent vatten. Att täcka en källa kostar cirka 16 000 kr. Under det senaste året har många Rotaryklubbar samlat in pengar till sin egen källa eller brunn. Under de senaste 5 åren har Rotary Doctors byggt 65 täckta källor och 37 brunnar. Alla dessa fungerar fortsatt bra och ger rent vatten till drygt 100 000 personer.

Titta på bildpresentationen om hur man bygger källor och brunnar:
Presentation Vattenprojekt 2020

Om din klubb vill stödja brunnsprojekt läs på sidan: https://www.rotarydoctors.se/klubbnytt/bra-att-veta-for-din-klubb/projekt-for-klubbar/

Tidning från vår sponsor Water for All: VåA-bladet nr 2 2023 (webb)

Inspelning av Zoom-möte 12 april – 23 med Rotaryklubbar i projektet Water project D2360, presentation av Rotary Doctors och vattenprojekt i Kenya: Länk till filmen: video1077817644.mp4

Uppdaterat: 2023-04-12